mandag, august 17, 2009

DIY - ready set go pusletaske

Vi har en pusletaske fra Emmaljunga, den er stor og der er rigelig med plads. Men jeg tænkte, nu hvor vi ikke har bil, kan det være at jeg skal gå eller tage bussen i de første måneder for at handle og diverse små ture, og der er det lidt træls at tage den store taske med. Så jeg vil have en lille en med kun de nødvendige ting som kan være i min læder taske.
Smart, jeg ved det ;)

Og nu kan du også lave din egen. Det er meget simpelt, og tager en god dags tid (uden børn, vel at mærke).

Du skal bruge:
1 x stof til bagside (feerne) på 50*90 cm
1 x ensfarvet forside (lilla) på 50*90 cm
1 x stof til lommer (prikker) på 20*50 cm
1 x mellemlægs stof (fleece) på 50*90 cm
1 x vådliggerlagen/tisselagen (kan evt. købes i jysk el. IKEA) 50*40 cm
1 pakke skråbånd á 5 meter (man får brugt en hel del)
1 mellem stor trykknap til den ene lomme

Skitse med mål. Jeg har tegnet og klippet det ud i mønsterpapir, den store og lomme delen for sig. Klip hakker/marker der hvor syningerne skal være.

Læg alle delene sammen, de skal vendes med retsiden udaf.
Og husk en masse nåle, det er super ærgerligt hvis det bliver skævt.

Sy skråbånd på kanten til lommerne. Lad noget af skråbånd stikke lidt ud, så den ikke bliver for kort.
Alle delene er overlocket sammen, så er de nemmere at arbejde med. Man kan sagtens zig-zagge eller noget andet, bare det holder alle dele sammen.

Foldestregerne skal syes i. Brug mønstret til lommedelen til at måle.

Alle streger er i syet og der skal syes skråbånd hele vejen rundt.

Båndene til at binde med skal være mindst 70 cm lange, jeg har syet dem fast det sted hvor syningen går tværs over vådliggerlagenet.


Sådan folder jeg min. Men den kan sikkert foldes på flere måder, man kan også sy foldesting på andre måder - eller helt undlade dem.

Voila. Sammenfoldet forside.
Måler ca. 25*23 cm uden indhold.

Sammenfoldet bagside.

Fra siden.

Og en til den kommende mormor :)



Ovenstående er hvordan jeg har lavet/laver mine, den kan laves på mange måder, i mange varianter, mindre eller større. Bare ideen er der :)

5 kommentarer:

Klejs sagde ...

Bare jeg havde halvt så meget sy-talent!

De er rigtige flotte.

Silja sagde ...

OOhhh hvor er de blevet så fiiiiinnne! Virkelig flot lavet og de stof der er sammensat. Godt valgt. Ligefør jeg også vil eje sådan et. Hehehe..

Bianca sagde ...

Smart!!

Livet blandt stiletter og mursten sagde ...

Altså, Klejs, nu har jeg jo lavet en udførlig vejledning, mon ikke at du kan hitte ud af det ;) det er (hånden på hjertet) meget ligetil.

Unknown sagde ...

Hvor flot lavet!
Sådan et måtte jeg eje, hvis jeg havde spædbørn ....
:-D