søndag, juli 04, 2010

DIY - fantastisk hyldeblomst saft

En fra min mødregruppe er kok, og hun kom med et tip på hjemmelavet hyldeblomst saft, jeg har prøvet og eksperimenteret lidt for at gøre den til min egen. Og jeg kan afsløre at den er blevet vildt god, så nu deler jeg opskriften med jer.

Du skal bruge:
- ca. 25 store klaser hyldeblomst
- 1 l kogende vand
- ca. 700 g hvidt sukker (det lyder af meget, men det normale er 1-1½ kg sukker!)
- 2 stk. citroner
- 1/3 tsk. vanillie
- 25 g citron syre
- atamon (kan købes i velassorterede dagligvare butik, står sammen med sukkeret)
- 2 stk. patentflasker á 1 liter

Skyl blomsterne, men ikke alt for meget, bland sukkeret, citronsyre og vanilie i det kogende vand til sukkeret er opløst og hæld det over blomsterne og citronen som er skåret i skiver (med skræl). Det skal stå tildækket i køleskabet i 4 dage, jeg har en mellemstor rösti skål med låg og den er perfekt til formålet.

Efter 4 dage, patentflaskerne vaskes og skyl flaskerne med atamon indvendigt. Blomster, citroner og andet sigtes fra (her har jeg brugt en stofble, men viskestykke kan også klare det) og saften hældes på flaskerne.
Der bliver ca. 1½ liter ren saft.

Det smager himmelsk!

Og nu skal jeg forsøge mig med en lignende metode bare med rabarber!

2 kommentarer:

c h a r l o t t e s v e r d e n sagde ...

Det lyder rigtigt lækkert... Vil godt tro, at den hjemmelavede saft smager bedre end den købte! Er de der hyldeblomst-klaser ikke svære at få fat i - altså hvis man ikke lige har dem i haven...?

Livet blandt stiletter og mursten sagde ...

Næh ikke umiddelbart, de er nok svære at få fat på så længe du bor i byen, men ude på landet er de alle vegne. Jeg plukker dem langs vandet, der er masser masser :)
Man skal bare finde et godt sted og så hamstre.